torsdag 4 december 2008

Narodny Albom

Igår var jag på min andra rock-konsert här i Minsk. Som vanligt var det min musikälskande chef som lockat med mig och tillsammans med hans fru och tillreste riksdagsledamoten Holm njöt vi av två timmar fyllda med en blandning av vitrysk folkmusik, rock, rap mm

Det fanns flera kändisar i publiken, bl a oppositionsledaren Aljaksandr Milinkevitj och trots att de flesta sånger var relativt oskyldiga så anade man en djupare mening bakom flera av de träffsäkra parodierna.

I bakgrunden syns dessutom reklam för Nasja Niva (Vår åker), en av de två tidningar som nyligen tilläts att tryckas och distribueras i Vitryssland.


Narodny Albom är en grupp sammansatt av olika kända vitryska musiker som tillsammans ger konserter och har givit ut flera skivor. Sångaren och förgrundsfiguren heter Lyavon Volski och är för övrigt sångare i N.R.M, ett av Vitrysslands mest kända regimkritiska rockband. Och på lördag ska jag gå och höra en av de andra N.R.M medlemmarna, Zmitser Vajtjusjkevitj i en egen konsert. Hur går det med bilen undrar några säkert nu. Jodå, grabbarna på verkstaden ringde idag och meddelade att den nu fungerade igen men att man för säkerhets skull höll den kvar " för observation" tills i morgon...

Inga kommentarer: