måndag 8 december 2008

En helg med konserter

Kände att jag inte kunde nöja mig med onsdagens konsert så på lördagen var det dags igen: denna gång hade Zmitser Vajtjusjkevitj ensamrätt på lilla scenen i Minsk konserthus. Något som han inte hade några som helst problem med att fylla upp. Denne karismatiske vitryske Brel både sjunger, spexar och dansar med samma inlevelse. När så en vitrysk version av "Ne me quitte pas" sjungs tåras mina ögon och jag blir tvungen att köpa hans nya skiva...

På söndagen kommer så veckans höjdpunkt - äntligen ska jag få se och höra "Nautilius Pompilius" dvs sångaren Vjatjeslav Butusov med musiker som uppträder på "Sportspalatset" i Minsk. Hörde denna grupp för första gången för tio år sedan då min dåvarande pojkvän Aleksej gav mig en av deras skivor. Sen dess har den spelats flitigt hos mig. De har för övrigt gjort musiken till filmen "Brat" (Bröder) - en hemsk film om den ryska maffian som blivit nästan kult i Ryssland. Musiken är sorglig och romantisk men ack så bra! Trist bara att ljudet var kass. Men vad gör väl det när hela publiken sjunger med :-)

Inga kommentarer: