lördag 13 december 2008

Lucia

Idag är det Luciadagen - en av de mest populära svenska högtiderna som ger en försmak av julen och lyser upp i vintermörkret. Här i Minsk småfuskade vi dock redan i torsdags när Svenska centret hade sitt luciatåg. Riktigt många studenter var med och sjöng, flest var förstås tärnorna men det fanns även stjärngossar och en tomte. Och vackert var det även om Lucian mest liknade en vitrysk Tomas diLeva... (tyvärr syns hon inte på bilden) Gårdagens luciatåg på barnboksbiblioteket i ambassadens regi missade jag dock, inkl Karlsson på taket utställningen. Låg hemma med halsont och kurerade mig. Idag är jag piggare och ska strax bege mig till Vilnius för lite jul-shopping och tillsammans med Terje och Inga gå på norskt julbord. En omfattande meny har utlovats så det ska bli spännande - och gott hoppas jag! Har inte ätit svenskt/skandinaviskt julbord på ett bra tag. Och nästa fredag kommer mamma och Dane och sen är det snart jul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja snart, snart ligger vi där............

Kajsa sa...

Hade allt velat se den där di leva-lucian!

Här skådades lussetåg på dagis, med storebror som pepparkaksgubbe på steroider (utomhusfirande = overall under dräkten = knubbig är bara förnamnet)