söndag 20 september 2009

Söndagsinspiration

Finns det? Ja är ärligt talat något förvånad själv över att jag dels vaknade tidigt denna söndagsmorgon, dels redan varit och handlat och dels att jag känner mig rätt pigg och glad. Carpe diem antar jag! Ingen särskild orsak bakom min tillfälliga pigghet men kanske att den strikta dieten som doktor Anna på UD-kliniken tvingar mig till, börjar ge resultat? Jag mår i alla fall bättre och räds just nu inte hösten alls (kan i o f s bero på den strålande soliga höstdag som just startat)!

En helt annan sak - igår var det lite dramatik igen på Kommunistgatan. Som en del kanske känner till så pågår en stor militärövning "Zapad 2009" ("Väst 2009") i Vitryssland och i Kaliningrad just nu med över 12.000 soldater varav flertalet ryska. Detta är inte direkt populärt i alla läger här och igår kom en hop svartklädda unga män springande förbi Försvarsdepartementet på min gata, satte upp en banderoll med texten "Folket är hungrigt och ni leker krig" på staketet och kastade in en rökbomb rätt in på gården. Därefter sprang de iväg snabbt som attan. Det hela tycktes effektivt och välorganiserat men ändå en högst ovanlig händelse här. Ännu mer ovanligt var att det dröjde flera minuter innan vakterna kom ut och tog bort banderollen och att ingen vad jag kunde se greps. Hann i förskräckelsen endast med att ta en bild på banderollen. Senare på kvällen kunde man läsa på BelaPAN att ett gäng "anarkister" utfört en aktion. Med tanke på onsdagens demonstrationer och gripanden börjar man undra vad som egentligen pågår i Lukaland.


Inga kommentarer: