torsdag 9 april 2009

Vad händer i Moldavien?

Gör ett litet avbrott i semesterfirandet för att uppdatera mig på läget i Moldavien. Jag jobbade ju i och med det landet i tre år men inte en gång upplevde jag något liknande det som hände igår. Ungdomars och studenters protester mot söndagens valresultat tycks ha urartat och såväl presidentpalatset som parlamentet ha stormats. En person uppges ha dödats och tiotals skadade. Svårt att föreställa sig när man vet hur lungt det annars oftast ser ut på Chisinaus gator. Men helt klart varar inte folks tålamoende i evighet, särskilt inte mitt under en ekonomisk kris. Om kommunisterna vann - återigen - i parlamentsvalet vet jag inte men att ingen förändring kom till stånd gjorde uppenbarligen många mycket besvikna. Det har jag full förståelse för. Mina tankar går till alla fina och modiga vänner i Moldavien som förtjänar mycket bättre än det de har. För mer info om vad som händer läs gärna Lars blogg.

Inga kommentarer: