söndag 15 mars 2009

Dagen efter

Gårdagens schlagerkväll går nog inte till historien som en av de muntraste: förkyld hemma i soffan och så beslutar svenska folket skicka ett för mig smått obegripligt bidrag till Moskva. Missförstå mig rätt: jag gillar både opera och schlager och Malena Ernman sjunger fantastiskt. Men jag kan inte för min själ förstå varför dessa musik-kategorier ska blandas i ett i mitt tycke ganska medelmåttigt stycke. Och kan någon förklara varför folkets röster ger trippelt så många poäng i förhållande till juryns? Vad är då meningen med att ha en jury? Något är fel när de olika omröstningarna ger så diametralt olika resultat.

Nej fram för hederlig schlager igen med katschiga refränger som inte bara sätter sig utan även ger lust att nynna på för en lång tid framöver. Vilken fasa att tvingas höra hela svenska folket nynna i falsett ända fram till maj! Men vem vet, Eurovision blir ju bara knepigare och knepigare så kanske Malena har en chans ändå. Hade bara varit så mycket roligare få åka till Moskva och heja på Måns eller Caroline...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Anna, har du inte förstått det resten av Europa (inkl ditt stationeringsland) greppat för länge sen? Konstigast vinner!! Tänk Lordi, isdans på 3x3-katok, etc. Tror att vi äntligen har en chans! Ses om en månad typ/Daniel

Anna sa...

Härligt med lite schlager-debatt! Ja du har nog rätt, o en oroväckande utveckling inleddes med Lordi... Lyssnade just på norska bidraget - en ung, söt vitryss... Tänk om BY hade kommit med detta - schlagerfest i Minsk nästa år!