torsdag 19 februari 2009

Hemma hos Chagall

Igår gjorde jag ett avbrott från vardagslivet i Minsk och åkte tre timmar nordost till staden Vitebsk. Här föddes den man som senare skulle bli känd under namnet Marc Chagall så ett besök i hans hem är obligatoriskt. På bilden syns jag tillsammans med min vänliga guide för dagen, Anna från Vitebsk museum för modern konst, utanför det hus där Chagall bodde med sina föräldrar och sex syskon. Statyn föreställer konstnären själv spelande på sin vitryska violin. Vi hann tyvärr inte stanna så länge och heller inte se museet med hans konst (endast kopior dock eftersom Vitebsk stad tidigare tackat nej till en donation av Chagall!) så det lär nog bli ett återbesök. Mycket trevligt museum i alla fall!
Så till den egentliga anledningen till mitt besök, invigning av fotoutställningen "Balance in between" där 14 avgångsstudenter från Kulturama i Stockholm ställde ut sina verk. Jag höll tal och utställningen invigdes av en pantomimföreställning utförd av studenter från Vitebsk musikteater. Mycket folk kom och allmänt trevlig stämning och en lyckad dag!
Några av mina favoritbilder. Fotograf: Johan Henning

Inga kommentarer: